Z Nowej Huty i Krakowa w słowackie Tatry Zachodnie lub Zamek Orawski z jedną przesiadką na Termach Chochołowskich

Chociaż za oknem deszcz, na najbliższą sobotę zapowiada się naprawdę słoneczna i letnia pogoda. To idealna okazja, by wybrać się na jednodniową, lub weekendową wycieczkę w słowackie Tatry Zachodnie lub na Zamek Orawski. Teraz to możliwe nie tylko dzięki marszałkowskim autobusom transgranicznym Bukowina Tatrzańska – Dolny Kubin, ale też nowej linii Yellow Bus relacji Nowa Huta – Czyżyny – Wieczysta – Grzegórzki – Podgórze – Chochołów – Dolina Kościeliska – Zakopane Rondo Kuźnickie. Podróżując tą linią, możemy przesiąść się na Termach Chochołowskich na transgraniczną Eurolinię Tatry, którą dojedziemy do Oravic, Zuberca, Doliny Rohackiej lub na Zamki Orawskie. Dobrze skomunikowane jest również połączenie powrotne, dlatego dzięki kombinacji: Yellow Bus + Eurolinia Tatry, możemy w niedrogi sposób wybrać się autobusem na jednodniową wycieczkę na Słowację.

Rozkład jazdy i propozycja wycieczki

Rozkład jazdy Yellow Busa znajdziemy na stronie www.yellowbus.pl, tam też kupimy online bilet na przejazd. Z kolei rozkład jazdy Eurolinii (wraz z możliwością zakupu biletu) znajdziemy pod linkiem www.eurolinia.pl O obu przewoźnikach i możliwościach wycieczkowych z nimi związanych pisaliśmy już na naszym portalu www.tatryskate.eu – zachęcamy do przejrzenia wcześniejszych artykułów, linki do nich są na dole tego tekstu. Niezależnie od tego, podpowiadamy jak może wyglądać nasza wycieczka.

Plac Centralny wyjazd 6:45
(Inne przystanki: DH Wanda 6:49, Wiślicka 6:52, Dywizjonu 303 6:53, Wieczysta 6:57, Rondo Mogilskie 7:00, Plac Matejki 7:02, (…) Mateczny 7:14, Borek Fałęcki 7:17).

Termy Chochołowskie
Przyjazd Yellow Busem: 8:33, Odjazd Eurolinią w stronę Słowacji: 9:35

Mamy więc aż godzinę zapasu. Dużo – ale miejmy na uwadze, że zakopianka podobnie jak drogi wyjazdowe z Krakowa bywają zakorkowane i autobus może nabrać te 30-40 minut opóźnienia. O tej porze roku natomiast raczej nie ma opcji, by opóźnienie było dłuższe, niż godzinne. Gdyby jednak tak się stało (praktycznie nierealne, ale gdyby), warto odwrócić kolejność i po prostu pojechać kilka przystanków dalej, do wylotu Doliny Chochołowskiej i stamtąd przejść na słowacką stronę a następnie wrócić Eurolinią i Yellow Busem. Ale o tym za chwilę.

Na Termach Chochołowskich wsiadamy zatem do Eurolinii i mamy kilka ciekawych opcji na wycieczkę:

1) Oravice – i przechodzimy na polską stronę lub wracamy Eurolinią do Term Chochołowskich
2) Zuberec – wyjście na Siwy Wierch, powrót Eurolinią (uwaga – trzeba się pospieszyć, możemy nie zdążyć wyjść na sam szczyt, a jedynie na przełęcz)
3) Rohacze – albo łazimy po słowackich górach lub dolinach i wracamy Eurolinią, albo przechodzimy na polską stronę do Doliny Chochołowskiej.
4) Zuberec Brestova – zwiedzanie Jaskini Brestovskiej (uwaga – konieczna wcześniejsza rejestracja) oraz skansenu, później idziemy na spacer i obiad do wsi.
5) Zamki Orawskie – powrót Eurolinią (o Zamkach Orawskich napiszemy wkrótce na naszej stronie i na profilu Polska – Słowacja – autobusy)
6) Możemy też pojechać na weekend i przenocować jedną noc na Słowacji. Dzięki temu możemy wybrać się w wyższe góry i na spokojnie wrócić następnego dnia do Krakowa. Na przykład w Góry Choczańskie lub Małą Fatrę.

Powrót do Krakowa w wariancie: nie przechodzimy na polską stronę, wracamy Eurolinią i później Yellow Busem

Jeżeli wracamy tego samego dnia, na Słowacji mamy do dyspozycji 4-5 godzin, w zależności od miejsca (w Oravicach dłużej, w Orawskim Podzamczu krócej). To dużo i mało. Co zdążymy w tym czasie?

• spędzić czas w basenach w Oravicach, a następnie pójść na spacer do Doliny Juraniowej i Bobrowieckiej
  • iść na grzyby w lasach w okolicach Oravic, w tym wyjść na szczyt Skoruszyna,
  • pojeździć na rolkach po Oravicach (2 godziny) i połączyć to ze spacerem po okolicy oraz obiadem / piwem w bufecie (w ciepły październikowy weekend bufety w Oravicach powinny być czynne)
  • zwiedzić Jaskinię Brestovską i skansen w Zubercu a następnie pospacerować po okolicy, np. wyjść na wzgórze nad wsią, iść na obiad, piwo, kofolę,
  • zwiedzić Zamki Orawskie, zrobić zakupy w sklepie COOP Jednota (1,5 km od zamku), iść na obiad,
  • wycieczka górska: Rohacze Spalena – Rohackie Plesa – Rohacze Spalena,
  • wycieczka górska: Rohacze Spalena – Brestova – Rohacze Spalena (uwaga: w obu przypadkach trzeba się pospieszyć, może nam się nie uda wyjść na sam szczyt bo byśmy nie zdążyli wrócić, ale i tak jest to fajna opcja).

Niektóre z opisanych powyżej pomysłów są już opisane na naszym portalu (linki na dole), inne jeszcze nie – zachęcamy zatem do dodania naszej strony do ulubionych, zapisania się na newsletter, polubienia strony Polska – Słowacja – autobusy i dołączenia do grupy „Słowackie Tatry i inne góry” na FB.

Powrót Eurolinią – w zależności od przystanku przedstawia się następująco:
Orawskie Podzamcze: 15:17, Rohacze Spalena 16:08, Zuberec centrum wsi 16:20, Oravice 16:34.

Na Termy Chochołowskie przyjeżdżamy o godzinie 17:00. Yellow Bus z Term Chochołowskich odjeżdża o 17:54. Mamy więc niecałą godzinę, którą możemy spędzić np. w restauracji. Na słowackiej Orawie inaczej niż na zakopiance nie ma korków, więc opóźnienie w tym przypadku nie wchodzi w grę (chyba że jakieś drobne kilka minut).

Do Krakowa przyjeżdżamy po godzinie 19:00: Borek Fałęcki 19:23, Plac Centralny 19:52. Co ważne – jeżeli mieszkamy w Nowej Hucie, na Ugorku, Rakowicach, Grzegórzkach, wyjeżdżamy spod domu i wracamy praktycznie pod dom, nie musimy jechać na dworzec główny – a to bardzo duży plus tych połączeń.

Opcja z przejściem przez góry ze słowackiej strony na polską

Inną ciekawą opcją jest to, że jedziemy z Krakowa z przesiadką na Termach Chochołowskich do Oravic lub Doliny Rohackiej, ale nie wracamy już Eurolinią, tylko przechodzimy szlakiem tatrzańskim na polską stronę, do Doliny Chochołowskiej. Po zejściu na dolny koniec doliny wsiadamy już bezpośrednio do Yellow Busa na przystanku przy drodze wojewódzkiej. Jest kilka zalet tego rozwiązania. Po pierwsze – zyskujemy nieco więcej czasu. Po drugie – nie wracamy w to samo miejsce, a więc podczas naszej wycieczki zobaczymy więcej.

Jakie szlaki wybrać? Mamy w zasadzie dwie opcje. Pierwszą jest przejście z Oravic przez Dolinę Bobrowiecką i Przełęcz Bobrowiecką bezpośrednio do schroniska w Dolinie Chochołowskiej. To opcja krótsza, bardziej spacerowa i bezpieczniejsza, na pewno zdążymy, z dużym zapasem. Druga opcja to wyjście z parkingu Rohacze-Spalena przez Grzesia lub Rakonia do Chochołowskiej. Tu mamy do dyspozycji mnóstwo wariantów, różne szlaki, dłuższe, krótsze – siądźmy sami z mapą i wybierzmy najlepszy. Na końcu tego artykułu są linki do pozostałych artykułów na ten temat – osobno dla każdej wycieczki.

Opcja z noclegiem

Październik i listopad to okres już poza sezonem, kiedy właściciele kwater i pensjonatów bardzo wyraźnie obniżają ceny noclegów. Warto zatem rozważyć wyjazd tak jak opisałem (Yellow Bus + Eurolinia), z tym, że na Słowacji zostajemy na noc i wracamy do Krakowa dopiero w niedzielę po południu.

Co nam to daje? Przede wszystkim możliwość wyjścia w sobotę na dłuższe i dalsze wycieczki górskie i powrót ze szlaku do pensjonatu / kwatery późnym wieczorem. Jeżeli zdecydujemy się na nocleg w Zubercu, możemy na spokojnie zdobyć m.in. grań Rohaczy, Brestową, Salatyn lub Siwy Wierch. W przypadku noclegu w Dolnym Kubinie lub okolicy (np. Valaska Dubova) możemy wyjść na Wielki Chocz. Możemy też przenocować np. w Kralovanach i wybrać się na Stoh, bardzo fajny szczyt na Małej Fatrze. Zresztą, jeżeli zamierzamy nocować na Orawie, praktycznie cała Mała Fatra stoi przed nami otworem. To bardzo ciekawe góry, może to właśnie ten moment, by skorzystać z okazji i wybrać się w to pasmo górskie jeszcze w 2020 roku?

Zapisz się na nasz newsletter (polityka prywatności tutaj):

Wpisz swój adres e-mail.
Będziesz otrzymywał nasz newsletter.
adres e-mail
Miasto

Szczegółowe propozycje wycieczek:

Bezpośredni autobus z Nowej Huty i krakowskiego Ugorka w Tatry i na granicę słowacką

Siwy Wierch, czyli szczyt na samym końcu Tatr

TOP-10 najlepszych tras rolkarskich pod Tatrami

Góry Choczańskie z Eurolinią: Wielki Chocz z Dolnego Kubina

Tatry z Eurolinią: Rohacki Wodospad i Rohackie Plesa

Tatry z Eurolinią – z Doliny Chochołowskiej do Oravic

Więcej informacji na stronie FB Polska – Słowacja – autobusy : przejrzyjcie archiwalne posty na stronie